Финансиран от програма

„Откриването на слухови проблеми в ранна възраст е ключово за пълноценното развитие на детето. Помогнете ни да до стигнем до 400 деца в България.“

Защо слухът е важен за развитието на децата?

Слухът играе жизненоважна роля в развитието на основни умения, като езиковото, когнитивното и социалното развитие. Намаленият или липсващ слух в ранна възраст може да доведе до сериозни трудности в говорното развитие, както и до социална изолация и емоционални затруднения. Децата учат, като наблюдават, слушат и общуват със заобикалящата ги среда. Ето защо ключов елемент от тяхното развитие е изследването на слуха да се осъществи в най-ранна възраст.

Факти за слуха и загубата на слух при децата:

Факти за слуха и загубата на слух при децата:

1 до 3

на всеки 1000 деца се раждат с някаква форма на слухова загуба.

90%

от децата сувреден слух се раждат в семейства на чуващи родители.

60%

от загубата на слуха при малките деца може да бъде предотвратена.

1 до 3

на всеки 1000 деца се раждат с някаква форма на слухова загуба.

90%

от децата сувреден слух се раждат в семейства на чуващи родители.

60%

от загубата на слуха при малките деца може да бъде предотвратена

Според данни на Световната здравна организация, около 5% от световното население страда от загуба на слух, като това включва и деца. Хиляди бебета в България са пропуснали слуховия скрининг през последните години, което прави проблема още по-сериозен.

Проектът „Да чувам е важно“

Проектът ще достигне до 400 деца в предучилищна възраст в общините Враца, Горна Оряховица, Смолян, София и Търговище, за да проведе аудиометрично изследване на слуха. То би установило навреме затруднения и своевременно ще насочва към специалисти. Наред с това ще се проведе информационна кампания за нуждата от редовна профилактика на слуха, защото по данни от Световна здравна организация от 2021 г. всеки 3 на 1000 деца имат намаление на слуха в тази възраст, поради остри вирусни инфекции и рецидивиращи отити. При голяма част от тях това води до обучителни затруднения и влошено качество на живот. В България се провежда неонатален слухов скрининг еднократно след раждане на детето и след това повече не се прави проследяване или скрининг на слуха. България е една от страните в света, която трябва да предприеме действия за осигуряване на здравен достъп на всички със слухови нарушения.

Проблемът в България

В България слуховият скрининг е практика, провеждана веднъж при раждането на детето, но след това няма систематично проследяване. Липсата на последващи скрининги и регулярен мониторинг води до късно диагностициране на слуховите проблеми, които остават незабелязани до момента, когато детето вече има сериозни затруднения с ученето или комуникацията.

50 хиляди бебета липсват от слуховия скрининг в България (2014-2020):

  • Според проучвания, проведени от д-р Фани Михайлова, водещ експерт по слухово-речева рехабилитация в България, около 50 хиляди новородени не са преминали слуховия скрининг в периода 2014-2020 г. Това проучване показва сериозни пропуски в приложението на неонаталния слухов скрининг в страната.
  • Източник: Clinica.bg

Научни доказателства:

Изследвания показват, че ранното откриване на слуховите проблеми и поставянето на слухови апарати или други интервенции до 6-месечна възраст водят до много по-добри резултати в развитието на детето. Ето защо е изключително важно слуховият скрининг да бъде провеждан редовно, особено в предучилищна възраст, когато езиковото развитие е най-интензивно.

Информация за проекта

Кампания за повишаване на информираността за значението на слуха в детското развитие

Цел на проекта:
Да осигури профилактично аудиометрично изследване на слуха 400 деца на възраст 5-7 години, за да се установят слухови проблеми на този етап. Това ще позволи навременни интервенции и ще предотврати евентуални трудности в ученето и социалното развитие на децата.

  • Метод: Аудиометрично изследване, проведено чрез игра с помощта на аудиометър, което отнема 5-7 минути на дете.
  • Изследване: Провежда се от д-р Фани Михайлова, слухово-речеви рехабилитатор и логопед, и Милена Маринова, психолог.
  • Безболезнено: Изследването е напълно безболезнено и безопасно за децата.

Какво включва аудиометричното изследване?

• Проверката на слуховите реакции при различни честоти и звуци.
• Измерване на слуховата способност с аудиометър и анализ на слуховата реакция.
• В случай на установен проблем, родителите ще бъдат уведомени за следващи стъпки и насочени към специалисти УНГ.

Защо слухът е важен за развитието на децата?

Защо слухът е важен за развитието на децата?

Ранна диагностика:
Ранното откриване на слухови проблеми води до навременна намеса и навременно лечение.

Подкрепа за развитието:
В допълнение към слуховия скрининг, проектът предлага и психологически скрининг на развитието.

Бъдеща превенция:
Събраните данни ще обосноват препоръки за проследяване на слуховото здраве на децата.

Съвети за родители

Ранната диагностика е най-добрият начин да осигурите на детето си оптимално развитие. Следете за следните признаци, които могат да сигнализират за слухови проблеми:

  • Липса на реакция на звуци:
    Ако детето ви не реагира на силни шумове, не се обръща по посока на звука или когато го извикате по име, това може да е знак за слухови затруднения.
  • Закъсняла реч:
    Ако детето на възраст над 18 месеца все още не говори или има затруднения с формирането на думи, е препоръчително да се консултирате с УНГ специалист.
  • Редовни прегледи:
    Поддържайте редовна връзка със здравните специалисти и се информирайте своевременно за възможностите за проследяване на слуховото здраве.
  • Липса на реакция на звуци:
    Ако детето ви не реагира на силни шумове или не се обръща при извикване на името му, това може да е знак за слухови затруднения.
  • Закъсняла реч:
    Ако детето на възраст над 18 месеца все още не говори или има затруднения с формирането на думи, е препоръчително да се консултирате с УНГ специалист.
  • Редовни прегледи:
    Поддържайте връзка със здравните специалисти и се информирайте за възможностите за проследяване на слуховото здраве.

Таблица със стандартите за развитие на слуховите и говорни умения при деца от 0 до 5 години:

0-6 месеца:

Рефлекси към шумове, усмивка при звуци, произнасяне на основни звуци.

    6-12 месеца:

    Разбиране на прости думи, опит за имитация на звуци.

    12-18 месеца:

    Първи думи, различаване на прости звуци.

      18-24 месеца:

      Разбиране и произнасяне на прости изречения.

        2-3 години:

        Разширяване на речника, развитие на разбирането.

          3-5 години:

          Комплексно говорене, разширен речник, развиване на граматически структури.

            0-6 месеца:

            Рефлекс към шум, усмивка при звук, произнася звуци.

            6-12 месеца:

            Разбиране на прости думи, опит за имитация на звуци.

            12-18 месеца:

            Първи думи, различаване на прости звуци.

              18-24 месеца:

              Разбиране и произнасяне на прости изречения.

                2-3 години:

                Разширяване на речника, развитие на разбирането.

                  3-5 години:

                  Комплексно разбиране и говорене, разширен речник.

                  Екипът на проекта

                  Д-р Фани Михайлова

                  Слухово-речеви рехабилитатор и логопед
                  Д-р Михайлова има дългогодишен опит в областта на слуховата рехабилитация и работи активно с деца и възрастни. Тя участва в редица научни изследвания и проекти за диагностика на слуховите проблеми и е специализирана в кохлеарната имплантация.

                  milena-marinova

                  Милена Маринова

                  Психолог
                  Милена Маринова е психолог с над 20 години опит в работата с деца със специални образователни потребности. Нейната специалност е свързана с оценка на когнитивното и социалното развитие на децата, както и с предоставяне на подкрепа на семейства в трудни ситуации.

                  Блог част

                  Контакти